ROOMA+ VATIKAN CHECKLIST

Hello!
Ajal, mil olin lõpetamas põhikooli ja keskkooli lootsin salaja, et äkki keegi kingib mulle lõpukingiks reisi. Seda aga kunagi ei juhtunud, vaid pidin oma unistused teisel moel teoks tegema. Aasta eest lõpetas mu täditütart, kes on mulle kui õe eest, seega otsustasin talle koos perega kinkida reisi Maltale. Sellel aastal lõpetas kooli aga mu õde ja tema sai kingitukseks minu ja pere poolt reisi Itaaliasse, Rooma! Nii põnev, sest  mõlema jaoks olid need reisid ka esmakordsed lennureisid!

Itaalia oli ka minu esimene kaugem riik, samuti esimene lennureis viis just sinna, heh, isegi oma esimese palmipuu nägin Itaalias ära. Sellest on juba natukene üle 5 aasta. Tookord külastasime Firenze, Veneetsia ja Milano kõrval ka Roomat, peale kõiki neid reisiderohkeid aastaid oli täitsa naljakas olla tagasi seal, kust ma tegelikult reisipiskusse nakatusin. Kõik need vanad elevused ja kartused ja põnevused ja teadmatused tulid meelde, nii vahva!

Aga kuidas siis meie pika nädalavahetuse Roomas ja ka Vatikanis toimetasime?
Here we go!

TASUB TEADA:
*Enamus ööbimiskohtades kehtib linnamaks, mis on umbes 4€ öö per inimene, tihti tuleb linnamaks maksta alles kohapeal sularahas.
*Rahaliselt on Rooma üsna sarnane Eesti hindadega, võib-olla veidi kallim.
Pro tip: hinda söögikoha kallidust Maragarita pitsa järgi: 4-6€ odav, 8-12€ keskmine hind, üle 15€ kallis koht. Söögikohtades on tihti toidud normaalse hinnaga, kuid rohkem raha võetakse jookidelt (ka karastusjookidelt).
*Linnas on metroo (üks ots umbes 1,5€), kuid vanalinnas saab vabalt hakkama ka kõndides (meie kõndisime kõigil päevadel), peale neid lõputuid pitsasid ja gelatosid ei tee kõndimine üldse paha!
*Rooma asub üsna lähedale merele (u 30-40 km), kellel rohkem aega saab teha ka päeva (või pikema reisi) mõne rannikuäärsesse asuvasse linnaksesse. Rongiliiklus on igati hea!
*Enne rongi minemist ära unusta oma pilet valideerida (piletile trükitakse tempel) rongijaamas (mõnes kohas saab seda ka perroonil teha).
*Rooma on suur, lärmakas ja rahvast täis linn- varu aega!

CHECKLIST:

1) Vatikan
Üks peamisi põhjusi, miks ma üldse tahtsin Rooma tagasi minna oli Vatikan, kuna esimesel korral jäi see puhtalt meie lollusest ja planeerimatusest ära. Ühtlasi oli Vatikan ka üks kõige intensiivsemaid ja minu jaoks kõige keerulisemaid kohti, mida ma planeerinud olen, sest ma lihtsalt ei saanud aru, kuidas sealne süsteem töötab. Väga palju abi oli sellest leheküljest SIIN, kus räägitakse kõik detailselt alates mis kella ajal peaks minema ja mida kaasa võtta kuni giidituuride valikuni välja!
Niisiis kaks põhi vaatamisväärsust/ kohta, mida külastada on Vatikani muuseum (seal on ka Sixtuse kabel) ja St. Peter Basilica, kogu info nende kohta leiab eelnimetatud leheküljelt.

Siiski tahan ise veel üle rõhutada, et muuseumisse tasub kindlasti pilet ära osta, kuna mida soojemad ilmad seda metsikumad järjekorrad. Samuti tasub kaaluda pärastlõunaseid aegu, kui grupituurid on suurelt osalt juba ära käinud. Meie läksime sinna umbes kell 1 päeval, rahvast oli palju, kuid tänu eelbroneeritud piletitele kõndisime järjekorrast mööda, siiski oli sees korralik rahvamass. Kui vähegi võimalik siis soovitan võtta giidiga tuur, meie leppisime seekord audiogiidga. Kindlasti tee juba eelnevalt kindlaks, kus asub muusemi sissepääs, kuna ümber nurkade kõndimist tuleb palju. Muuseumisse on keelatud minna veepudelitega, turvakontrollis konfiskeeritakse vedelikuga pudelid,  kohapeal on kohvik. Nii muuseumis kui Vatikanis eraldi on postkontor.
Pilet muuseumisse maksab: täiskasvanud 17€, sooduspilet (lapsed vanuses 6-18a või õpilased kuni 25a) 8€, eelbroneering 4€ per inimene. Pileteid ostes tuleb valida kellaaeg, mis kell soovid muusemi külastada, selleks ajaks peab kindlasti ka kohal olema. Mõistlik oleks vähemalt tund varem kohal olla, kuna kunagi ei tea, millised üllatused ees ootavad. Õnneks on iga nurga peal ka kohalik töötaja, kes oskab suunata õigesse kohta ning järjekorda. Nad näevad tihtipeale välja kui suvalised inimesed, aga keegi meilt suunamise eest raha ei küsinud, seega eeldan, et tegemist on muuseumi töötajatega. Pühapäeviti on muuseum suletud, v.a iga kuu viimasel pühapäeval, mil sissepääs muuseumisse on tasuta.

Ideaalis saab Vatikani muuseumist kohe St. Peter Basiilikasse, see otsetee on aga mõelnud enamasti giidiga tuuridele. Siiski olen lugenud, et hea õnne korral saavad ka tavakülastajad otseteest läbi, mis säästab päris palju aega. Ilma lühendatud teeta kõnnib muuseumist basiilika juurde umbes 10 minutit, kus tuleb uues järjekorras oodata ning turvakontroll läbida. Meie olime liiga arad, et shortcuti versiooni katsetada, järjekord basiilikasse oli küll pikk, aga läks üsna ruttu, pakun et ootasime u 30-40 minutit. Kuna tegemist on religioosselt tähtsate kohtadega, siis tuleks ka oma riietus kriitilise pilguga üle vaadata ehk õlad ja põlved peaksid kõigil olema kaetud. Sissepääs basiilikasse on tasuta. Kolmapäeviti toimuvad paavsti jumalateenistused, mis eeldavad endast veel suuremaid rahvamasse.

Kuigi tegemist on äärmiselt populaarse kohaga turistide seas ja inimesi on väga palju, on mul hea meel, et seal siiski ära käisin. Vatikani muuseum on põnev koht, kus isegi ilma giidita on huvitav, nt mulle meeldis Vana-Egiptuse osakond ning Vana-Kreeka ja Vana-Rooma skulptuurid. Samuti oli päris uhke olla Sixtuse kabelis ja kogu seda tööd imetleda (muideks, see on ainuke ruum muuseumis, kus ei tohi pilti teha). Ka St. Peter basiilika oli väga ilus ja väga väga võimas koht oma suuruse ja kunstiteoste poolest. Millegipärast olin ma väga vaimustest pihikambritest, mida varem vaid filmidest või seebikatest näinud olen.

Ühtlasi oli Vatikan ka minu 25.riik.

Vatikani muuseum

St. Peter Basilica

2) Colosseum
Teine väga tähtis punkt, sest just 5 aastat tagasi otsustasime Colosseumi ainult väljaspoolt imetleda, kuid seekord oli mul kindel soov ka sisse minna

Piletite ostmiseks on mitmeid kohti, mina ostsin piletid SIIT. Pilet täiskasvanule maksab 16€, noortele kuni 25 a. (k.a) 2€, alla 18-aastastele on sissepääs tasuta. Internetis broneerimine maksab 2€ per inimene, 45-minutiline tuur maksab 5€. Ka seal on kellaajalised piletid ehk iga kell lastakse sisse teatud arv inimesi. Kuna inimesi on jällegi väga palju ning eelbroneeritud piletid tuleb realiseerida veel omakorda eraldi piletikassas, siis soovitan olla kohal vähemalt tund enne (nagu meie). Meie jõudsime täpselt oma õigel ajal sisse, aga oli inimesi, kellel nii hästi ei läinud, siiski said ka nemad vist sisse. Colosseumi enda sissekäigu juures on 3 erinevat rida (eelbroneeritud piletid, piletita jne), töötajad aitavad valida neist õige. Eelbroneerides ära kindlasti unusta oma piletit realiseerida, see järjekord on Colosseumi sissepääsu järjekordadest täiesti eraldi, suunamiseks küsi abi kohalikelt töötajatelt!

Tuuride alguspaigaks on eraldi kohad Colosseumi sees, mille kohta saab lisainfot eelbroneeringu kassast või piletilt. Tuure on mitmeid, osad neist sisaldavad ka külastust areenile ja vaateplatvormile, soovitan ka need eelnevalt broneerida, sest tihti on külastuspäevaks kõik väljamüüdud. Lühike verisoon tuurist, nagu meil, viib kiirelt ja lühidalt kurssi Colosseumi pika ajalooga külastedes samal ajal kohti, mis on kõigile külastajatele avatud. Kindlasti soovitan võtta giidi, sest ilma selleta on seal üsna vähe teha ja aru saada.

Kui Vatikani sissesaamine läks libedalt, siis Colosseumi juures oli palju tegutsemist, varu aega, valmista ennast suurteks rahvamassideks ette ja naudi päeva!

3) Trevi purskkaev
Trevi purkkaev on kindlasti kolmas täht Roomas, nagu ka giid ütles, siis üks kõige tihedamalt külastatud kohti. Vatikanis juhtusin kuulma ühte kohalikku giid rääkimas,  kuidas ta vanemad elasid varem just selle purkkaevu lähedal, kuid rahvamasside tõttu kolisid sealt ära. Kujutage ette, kui igapäevaselt teie kodutänaval tuhandeid ja tuhandeid turiste vooriks. Tegemist on küll Rooma suurima purkkaevuga, mis tõesti on ilus, kuid rahvarohkeks muudab selle asjaolu, et purkkaev on paigutatud väikesele väljakule. Seega varuge kõvasti kannatust kui ilusaid pilte tahate saada, võib juhtuda, et neid ei saagi!

Minule on see purkkaev meelde jäänud lapsepõlvest, mil fännasin Lizzy McGuire filmi (hands up, kes veel seda fännas?). Oma esimesel Rooma külastusel oli see purkkaev aga remondis, ning tookord jäid soovide soovimise sentide viskamise näol soovimata, seekord tegin aga kõik tasa. Muideks, sent tuleb visata üle vasaku õla ;)

4) Jaluta vanalinnas
Rooma vanalinn on üsna suur, umbes 5-6 km pikkuse diameetriga, kuid see-eest väga kultuuririkas ning ajaloo huvilistele ja arhitektuuri austajatele kindlasti väga põnev koht. Minu lemmikkohtadeks oli eelnimetatud Colosseum jat Trevi purskkaev, aga ka Spanish Steps, Piazza Venezia ja Rooma foorum.

5) Tasuta jalutustuurid
Kui aega on vähe, aga näha ja teada tahaks võimalikult palju, siis soovitan endiselt võtta tausta jalutustuure. Ma olen käinud vähemalt pooltel oma reisidel tasuta tuuril, ka suurlinnades nagu Berliin, Ateena ja London, aga Rooma tasuta tuur oli veidi erinev.

Esiteks oli meiepoolt valitud firmal (Rome Free Walking Tour)
kaks tasuta linnatuuri, üks hommikune ja üks pärastlõunane, mõlemad erineva marsruudiga. Kuigi ülesehitus on samasugune nagu igapool mujal ehk siis külastatakse põhilisi vaatamisväärsusi, jagatakse kasulikke nippe ja lõpus maksad just nii palju kui ise soovid, siis antud tuuril tuli rahvamassi tõttu giidil eriti innukalt järgi püsida, kuna kaotsiminemise võimalus oli suur. Meie valisime ajapuuduse tõttu vaid pärastlõunase tuuri, kahjuks polnud see just parim, mida külastanud olen (rahvamass tegi oma töö), aga siiski asjalik.

6) Shopping time!
Vanalinna jääb ka pikk shopingu tänav, tegelikult on neid tänavaid palju rohkem. Näiteks Spanish Square'i juures on kõrgmoe tänav, kus on esindatud Prada, Cucci jne. Meie aga valisime endale jõukohaste hindadega tänava, kus on nii meil Eestis kohtavaid brände, aga ka selliseid poode, mida meilt veel ei leia nt KIKO Milano. Hinnad on üsna sarnased Eesti omadega, kuid kindlasti olge valmis pikkadeks järjekordadeks riiete proovimisel ja kassas.

7) Toit
Üks mis kindel, Itaalias kalorite pealt kokku hoida ei saa- pitsa, pasta, gelato, vein, you name it!
Kuigi tuleb tõdeda, et head pastat pole ma Itaalias siiani saanud, siis ühed parimad pitsa kogemused jäävad kindlasti just nende reiside sisse. Meie seekordseks absoluutselt lemmikuks söögikohaks osutus Hosteria La Stazione restoran kus peale suus sulava Margarita pitsa leidsin endale ka uue lemmikveini Moscoato D'asti sortimendist. Kusjuures, ma ei joo tavaliselt veini, niiet antud jook sobib neile, kellele meeldib magus (väga magus) ja õrn mull. Neil oli ka äärmiselt meeldiv teenindus, eriti jäi meelde üks vanempoolne härra, lihtsalt nii sõbralik ja sooja südamega inimene. Kuna käisime seal mitmel korral, siis lõpuks ei pääsenud me seal ka põsemusidest ja komplimentidest, mida kogeb vist iga naine kasvõi korra kuskil Itaalias- olgu siis selles tänav, turg, restoran või mõni muu avalik koht.

Kuigi Itaalia köögist leiab mitmeid magusaid hõrgutisi, siis minu lemmikuks on kõige tavalisem jäätis ehk gelato. Mäletan, kuidas esimesel Itaalia reisil olin gelato maitses veidi kahtleval seisukohal, sest meie jäätistest on need siiski kuidagi paksema ja venima koostisega ja teistsuguse maitsega, tänaseks olen sellega aga nii harjunud ja alati on põnev nende poode külastada! Minu eriline lemmik on metsapähkli oma!

Oh ja magusat armastavatele inimestele soovitan proovida ka fragolinot e maasika shampust. Esimest korda ostsin selle kogemata oma esimesel Itaalia reisil, oh sa poiss mis meeldiv üllatus meid kodus seda maitses tabas. Ka seekord tõin lausa 2 pudelit kaasa, loodan, et need on sama head, kui tookordne ost!

Ja selline meie kiire reis Rooma oligi, järjekordne hea tõestus, et eduka ajaplaneerimise ja tahtejõuga suudab väga palju ära näha ja teha!