Varssav Checklist

Hello ja welcome back!
Nüüdseks on mul juba saanud traditsiooniks tähistada oma sünnipäeva ka väikese reisiga, eelmine aasta oli selleks Holland, kus viibisin ka oma päris sünnipäeva päeval (vt postitust SIIT). Sellel aastal tegin reisi aga 2 nädalat varem.... Poola, just nii, kõlab veidi kummaliselt, aga kuna minu eelnev kogemus Poolaga oli vaid läbisõit tulles Tšehhist Eestisse , millest 3h veetsime Varrssavi bussijaamas, siis mõtlesin, et võiks ikka ära käia. Ausalt öeldes olin kindel, et ega peale nõuka majade seal väga midagi ei ole, aga tegelikult üllatas Varssav mind väga ja lahkusime sealt tõelise sooja tundega hinges!
Kinnitage turvavööd, me lähme Poola, ja mitte bussi, vaid lennukiga!

1. Kasuta ühistransporti
Kuigi Varssav on väga hästi varustatud nii trammide, busside, kui rongidega (nt tulime lennujaamast kesklinna rongi ja trammiga),  siis tahtsin siin ära märkida ka metroo, meie kasutasime seda küll vähe, sest tegelikult on enamus vaatamisväärused kõik kõnnitaval kaugusel, samuti pole  metroorongid kui ka peatused erilised (võrreldes St. Peterburi kunstiteostega), kuid siiski teate, et see võimalus on olemas! Muideks kõigi eelnimetud transportide jaoks on olemas üks pilet, meil vedas eriti, kuna olime Varssavit külatasmas nädalavahetusel, saime kasutada nädalavahetuse grupipiletit, mis maksis 40 zlotti (laias laastus on 1€ 4 zlotti), üksik nädalavahetuse pilet maksab 24 zlotti, ning see kehtib reedel kella 19.00- esmaspäev kella 08.00ni, rohkem infot leiab SIIT

Minu tõeline lemmik oli aga laenutatav elektriline tõukeratas. Varssavis nägime kahte firmat, meie valmisime suvaliselt LIME omad. Tõmba Lime app- leia kaardilt sinule lähim tõukeratas (PS! Vanalinnas on neid meeletult)- skänneri tõuksil olev ribakood ja alusta sõitu! Kindlasti kontrolli äppis üle kui palju akut on tõukerattal, samuti läheb vaja pangakaarti, millel on krediitkaardi nr (või lihtsalt krediitkaarti). Lime sõiduhind on linnati ja ajaliselt erinev, meie sõitsime nendega u 45 minutit, ma pakun et 3-4 km ikka ja maksime näkku u 8€. Kindlasti ära unusta sõidu lõpetades ka appis sõit lõpetada!

2. Võta tasuta tuur
Ma olen käinud päris paljudes linnades tasuta tuuril, aga mitte kunagi polnud näinud, et ühe firma poolt pakutakse 6 erinevat tasuta tuuri! Kuna aeg oli piiratud, siis otsustasime  kolme Free Walkative  tuuri- vanalinna, juutide ajaloo ja alternatiiv linnaosa Praga kasuks.

Vanalinna omaga jäin ma väga rahule ning peamised kohad, mis seal nägime kirjutan lahti juba "Vanalinn" punkti all, ühtlasi oli sellel tuuril ka kõige rohkem rahvast.

Juutide oma võtsin suurenisti sellepärast, et tahtsin näha natside poolt loodud getosid, siin maksis mulle kätte aga tegemata jäänud kodutöö- tuleb välja, et peale getode loomise, jõudsid natsid need ka hävitada, seega on näha sellest ainult üksikuid maju. Iseenesest oli tuur üpris huvitav- külastasime vanu geto piirkondi, vaatasime allesjäänud maju ja saime rohkem infot Poola juutide ajaloo ja oleviku kohta, niiet päris maha visatud aeg see ei olnud. Kuna Poolas oli enne II MS väga suur juudi kogukond, siis on neile Varssavisse ka päris palju asju pühendatud, üks selline on näiteks ka juutidest rääkiv POLIN muuseum, mis ei käsitle ainult genotsiidi teemat, vaid kaasab ka palju muud.

Praga linnaosa tuurist olin eriti põnevil, kuna kujutasin ette, et tegemist on u samasuguse kohaga nagu meie Telliskivi Loomelinnak või Ida-Berliin, kahjuks on Praga nende kohtadega võrreldes veel kõvasti oma arengust maas- seal leiab küll huvitavaid söögikohti ja tänavakunsti, vibe on rahulikum kui kesk- ja vanalinnas, enamus hommikutel on lahti kohalik turg, aga kahjuks on seal endiselt ka palju lagunenud maju ja inimesi, kes armastavad liiga tihti pudelipõhja vaadata. Iseenesest tuuri mõttes võib seal täitsa käia, üksinda oleks seal veidi raskem hakkama saada.

Kellel raha ja huvi, siis leidsin laheda tuuri, mis sisaldab endast vana tuletõrje autoga ringi vurmamist, rohkem infot selle kohta näeb SIIN.

Üks väheseid maju, mis endisest getost alles on.

Need künkad on tekkinud pommitamisest alles jäänud majavaremetest, seega ehitati uued majad vanade varemete peale.

Vana piir geto ja ülejäänud Varssavi vahel.

Pragas on park, kuhu on ehitatud väike saareke kahe pruunkaru jaoks.

3. Külasta vanalinna
Kui esimesel päeval puutusin kokku ainult tohutute hallide kortermajade ja gigantsete pilvelõhkujatega, siis polnud ma sellest linnast just üleliia vaimustuses. Olukorda parandas kõvasti aga järgmisel päeval vanalinn- veidi meie omale sarnane, aga suurem ja kohati uuema arhidektuuriga. Minu jaoks koosnes vanalinn kolmest osast. Vanalinna süda- sinna jäid peamised vaatamisväärsused (kuninga loss, Taras Widokowy e torn, kust sai vaadet vanalinnale nautida, raekojaplats, kuulus merineitsi kuju, vaade jõele ja Varssavi tähtsaim kirik e St. John the Baptist Cathedral) ning kõige vanemad majad, samuti on seal Varssavi Ülikooli raamatukogu, mille katusel olevat imeline aed, kahjuks ma ise sinna ei jõudnud, kuid pildid tuduvad väga lahedad. Vanalinnast põhja poole jäi nö uus vanalinn, mis asetseb vanalinna müüride taga, seal on palju söögikohti ning kohaliku šokolaadifirma E.Wedeli pood (kust mina nt kõik oma suveniirid sain). Vanalinna südamest lõuna poole jääb pikk tänav (Krakowskie Przedmieście), mis ühendab omavahel vanalinna südant ja kesklinna, sellel tänaval on samuti palju söögikohti, mõned poed, kujud ja kirikud.

Vanalinn ise on üsna rahvarohke ning teadagi on seal ka toidukohad kallimad, siiski on see ka Varssavi üks värvilisemaitest tahkudest, mida kindlasti külastada võiks.
Fun fact: terve reisi jooksul ei kohanud me mitte ühtegi teist eestlast, isegi mitte rahvarohkes vanalinnas.

4. Külasta Palace of Culture and Science
Ehk Kultuuri ja Teaduste Palee e minu ja Marta keeles Mölakas. Tegemist on Varssavi ühe tuntuima ehitisega, Wikipedia järgi ka linna kõige pikema ehitisega (kes teab, võib-olla on üks ümberkaudsetest valmivatest pilvelõhkujatest selle tiitli juba endale rabanud) ning on ehitatud 1955 aastal, mis oli nö "kingitus" Stalinilt ja tuletab meelde kunagi valitsenud kommunistliku režiimi.
Fun fact: tegemist on nö kaheksanda õena, ülejäänud seitse sarnast pilvelõhkujat asuvad Moskvas.

Tänapäeval asuvad seal teatrid, kino, muuseumid, pubid ja isegi kaubanduskeskus, samuti saab tornist nautida vaadet Varssavile. Ka meil oli plaanis maja veidi avastada, kuigi info internetis ütles, et maja (vähemalt vaateterrass) peaks olema lahti iga päev, siis millegipärast olid meie reisil esmaspäeval uksed suletud ja niimoodi jäi see hoone avastamata.

5. Avasta Muuseume
Otsides infot Varssavi kohta, leidsin sealt ka päris palju muuseume, kuigi ma ise neist üheski ei käinud, toon välja põnevamaid/ kõige rohkem silma jäänud kohad.

Üks nendest on eelnimetatud POLIN e juutidele pühendatud muuseum. Kuid linnast leiab ka poolakate ajaloost rääkivaid muuseume, üks on näiteks The Warsaw Rising Museum, mis räägib 1944. aastal toimunud ülestõusust ja kodumaa eest võitlemisest. Seoses ajalooga võib paljudele huvitav olla ka The Life Under Communis muusemis, kuna meie rahvas on selle olukorraga päris tuttav, siis nii palju põnevust see vast ei paku. Fun fact: kuigi ka Poola oli tugeva kommunismi mõjutuste all, elab seal praegu  vähe vene rahvusest inimesi ning ka vene keelt kuuleb vähe.
Muusikasõpradele võib huvi pakkuda näiteks Fryderyk Copin muuseum, kes on Poolast pärit maailmakuulus helilooja. Alternatiiviks pakun kunstisõpradele aga Neon muuseumi, kuhu on kogutud Külma sõja aegsed neoonsildid. Kõigile teadusehuvilistele võib põnev olla aga meie Ahhaa muusemi meenutav Copericus Science Center, kus tundub samuti palju huvitavaid atraktsioone olevat.

See ei ole küll muuseum, aga need lahedad kujud oli kohtumaja juures.

6. Kuula Fryderyk Copini teoseid
Nagu eelnevalt mainitud, siis just see helilooja on pärit Poolast, seega peale muuseumi külastamise saab linnas ka tema kontserte kuulata. Meie juhtusime külastama SEDA. Kuid näiteks on olemas ka SEE ja SEE ja nii mõnigi muu koht.
PS! Kuna tegemist on populaarsete üritustega, siis soovitan kindlasti koha enne broneerida. Meie seda ei teinud ja vaid tänu õnnele olime eelviimased kellel õnnestus istuda lisakohtadel. Kontsert kestis u tund aega ja maksis u 15-20€.
Kes päris kontserdile minna ei taha võib linnapealt üles otsida Copinile pühendatud hallid pingid, millest on võimalik tema teoseid kuulata.

7. Jaluta parkides ja paleedes
Varssavis leidub ka üsna suuri rohelisi alasid, üheks selliseks on vanalinnas mõne kilomeetri kaugusel asuv Lazienki park, mis on linna suurim park, selle aias on kena väike palee (meie mõistes vist rohkem mõis), pargis jalutavad ka paabulinnud ja saab kohvikus käia. Kuigi aprilli alguses oli pilt looduse poolt veel üsna mannetu, siis tegelikult on juba sellegi ajal seal rahvast päris palju, seega tundub populaarne vabaajaveetmis koht olevat.
Seoses paleedega meenub mulle ka Wilanowi palee, kuhu ma samuti oleks mina tahtnud, kuid kuna ehitis asub 11 km kaugusel kesklinnast, siis kahjuks seekord me sinna ei jõudnud.

8. Istu jõe ääres
Varssavit läbib jõgi nimega Wisla, mis jagab linna enam-vähem pooleks- ühele poole jääb turisti mõttes vanalinn, kesklinn, vana geto piirkond, teisele poole aga Praga. Ühel õhtul jõudsime oma uute sõpradega (vahetusüliõpilased), kellega kohtusime tasuta tuuril ja kes on otsapidi Eestiga seotud just jõe äärde, mis mulle meenutas Tartut ja Usti nad Labet. Istusime kesklinnapoolsele kaldale, kuhu olid tehtud ilusad istumiskohad- lahe koht, kus saab ka pikniku pidada. Otsides infot leidsin, et suviti käivad inimesed jões ka ujumas ja kasutava kaldaäärseid alasid päevitamiseks.

9. Avasta kohalikku toitu
Alustuseks fun fact: pühapäeviti on toidupoed kinni. Ausalt öeldes absoluutselt ei pannud seda ise tähele, sest korralikku söögipoodi me ei sattunudki, kuna väljas söömine on odav, vähemalt odavam kui Eestis, samas riidepoode külastades oli hind võrreldes Eestiga sama.
Kuigi Varsrsavis on tegelikult päris palju kohti, mis pakuvad rahvustoite, on kindlasti omamoodi huvitav kogemus Milk Bar, neid on Varssavis u 5 ja need kujutavad endast Nõuka-aegseid sööklaid: menüü on poola keeles (okei, 1 inglise keelne menüü on ka), raha tuleb kassas enne ära maksta ja siis minna aknaluugi juurde toitu ootama, eine lõpetades tuleb nõud ise teise aknaluugi juurde ära viia, jällegi selline kogemus,  mis on huvitav, kuid mida vanemad inimesed kindlasti mäletavad (isegi mina olen lapsepõlves midagi sarnast näinud). Meie käisime Bambino nimelises kohas- mina läksin toiduga alt, sain pelmeene peedileemes (see pidi olema borš pelmeenidega), samas Marta kartulikotletid olid küll väga head!
Väga palju reklaamitigi Poolas pelmeene, pannkooke, kotlette ja erilisi pirukaid nimega Pazcek, mis näevad välja nagu moosipallid ja on täidetud erinevate täidistega, minul jällegi ei vedanud ja sain Vana Tallinna maitselise täidisega kreemi, Marta sai midagi keedukreemi sarnast, traditsiooniline pidavat olema roosi marmelaadiga- hea rasvane suutäis.
Oma reisi esimese õhtul käsime aga kesklinnas asuva Marriott Hotelli tipus asuvas Panorama Sky Baris, millest avanes ilus vaade Varssavile. Hinnakiri on seal veidi kallim kui mujal, kuid ka jookide kangus on vastav. Meil vedas sellel õhtul väga, saime otse akna alla, kujutan ette, et päikseloojanguks oleks sinna eriti lahe minna!
Instagramerite ja lihstalt ilusate piltide püüdajtele soovitan minna kohta nimega Warszawski LUKIER, seal on megalahedad roosad seinad ja gigantsed piimakokteilid, mis maitsevad nagu üks korralik diabeet.
Kindlasti üks lemmikkohti oli Itaalia söögikohta Bravo, mis oli täpselt kesklinnas. Väga head toidud ja megailus sisustus! Kindlasti soovitan minna!
Kui keegi peaks ööbima City Comfort Aparthotelis (väga viisakas koht), siis seal kõrval asub söögikoht nimega Glodne Kawalki, kust saab lõunapakkumise imeodavalt ja jällegi maitsvad söögid!

Milk bar

Panorama Sky Bar

Ja selline oligi meie reis Varssavisse- nii mitmekülgene ja lõbus. Tulevikus tahan kindlasti minna ka Lõuna-Poolat avastama! Loodan, et süstisin ka teisse selle postitusega veidi uudishimu külastmaks Poolat!