LONDON CHECKLIST

Aastal 2014 sõitsin ma ühel sügisesel päeval esimest korda elus üksi lennukiga, ühtlasi oli tegemist ka minu teise lennureisiga, sihtkohaks London. Nüüd 4 aastat ja lugematuid lende hiljem võtsin taas suuna sinnapoole, kuna tookord jäi ühepäevane linnatuur väheseks (tollel korral veetsin enamuse aja Sheffieldis). Tänane checklist on mõneti pandud kokku mõlemast reisist, kuid kajastab enamasti siiski minu viimase reisi emotsioone!
Welcome to London!

Camnden Market
Kui ma reisieelsel hommikul üles ärkasin, siis tegelikult polnud mul veel halli aimugi, mis mind ees ootab- seekord olin planeerimisega laisk, sest teadsin, et mind ootavad ees kaks sõbrannat, kellest ühe juures saan öömaja. Küll aga jätkus põnevust viimase minutini, sest alles Tallinna lennujaamas sain kätte selle sõbranna, kellega pidime veetma sama päeva koos. Selgus, et esimese päeva sihtkohaks on Camnden Market, millest ma polnud enne mitte midagi kuulnud.

Tegemist on ülilaheda hoodiga, mis meenutab mulle veidi Ida-Berliini, Eestist võiks tuua paralleele Telliskivi Loomelinnakuga, lihtsalt Camnden Market on kordades suurem. Sealt leiab nii erinevaid söögikohti, kaltsukaid kui ka tavalisi poode. Kuna Londonis on hinnad üsna krõbedad, siis ei leia ka sealt just suuri soodustusi, eriti kaltsukate osas, aga lahedat kraami on seal palju!

Metroo ja bussid
London on väga väga väga elav linn, inimesi on palju ja sagivad koguaeg ringi nagu sipelgad metsa all, kui võimalik soovitan reisida ja avastada just nädala sees, sest nii on inimesi natukenegi vähem.  Samuti on tegemist tohutult suure alaga, mina kui väikese riigi kodanik ei suutnud endale lõpuni selgeks teha, kui suure alaga on tegemist, seega on tähtis alati aega varuda, kui on kuskile minek, sellises suurlinnas lihtsalt sulab aeg transpordi peale!

Seega on nutikas kasutada ühistransporti. Minu lemmikuks on metroo, mille süsteem võtab küll esialgu silme-eest kirjuks, kuid mis peale mõningast süvenemist on tegelikult väga lihtne. Minu üllatuseks on tavaliste piletite asemel võimalus kasutada ka viipemaksega pangakaarti, mis teeb sõitmise lausa poole odavamaks! Kogu vajaliku info metroode kohta leiab SIIT

Bussidega on aga veel odavam sõita, eriti lahe diil on see, et päeva limiit, mis kaardi pealt maha võetakse on 4.50£, ehk sõida palju tahad, aga üle selle ei maksa! Bussides ei saa maksta sularahas, see-eest saab kasutada aga viipe võimalusega pangakaarte! Punase double-deckeriga sõitmine on kindlasti üks must do asjades, mida peab just Londonis tegema! Siiski peab arvestama, et tihti võtab bussisõit metroo omast kauem aega ja muidugi pidage meeles, et Inglismaal on vasakpoolne liiklus!
PS! Paljud bussid sõidavad ka öösel! Rohkem infot busside kohata leiab SIIT!

Tasuta linnatuur
Nagu pea igal reisil, siis ka seekord otsustasime võtta tasuta linnatuuri, sest just nii hoiab kõvasti aega kokku, saab kerge vaevaga üldharivat infot ja kasulikke nippe ning minu jaoks aitavad need tuurid ka keskkonnaga paremini kohaneda. Seekord valisime Sandemans firma, olen nende tuuril käinud ka teistes linnades nt Berliinis ja Amsterdamis ja mulle on need alati väga meeldinud, ka seekord oli meil super vahva giid, kes kangesti meenutas mulle BBC Sherlock Holmes'i. Niisiis kui vähegi võimalus, võtke tasuta tuure!
PS! Kuigi läbisime päris palju tuntuid kohti, siis olen siia lisanud juurde ka illustreerivaid pilte, kuhu läksime omal käel.

Covent Garden
Covent Gardenist sai alguse meie tasuta tuur, enne seda ei teadnud ma sellest kohast midagi, ka tuuri ajal ei õnneustunud mul just palju selle kohaga tutvust teha, kuid samal päeva õhtul tekkis mul ootamatult palju aega ja läksin sinna tagasi. Kui välja arvata vihm, mis rikkus päris tugevalt mu jõulumeeleolu, siis oli seal väga mõnus- üks andeks tänavamuusik, kelle laulud mulle hinge läksid, mõnus jõuluturg ja te vaadake vaid neid jõulukaunistusi, minu jaoks kindlasti ühed ilusamad, mida Londonis nägin! Ümbruskaudsetel tänavatel on ka väga palju mõnusaid kohvikuid!

Jõuluturud
Londoni reisi plaanisin meelega detsembrisse, sest kui välja arvata eelmisel aastal veedetud jõulud Thessalonikis, mis oma palmipuudega ei pakkunud just erilist jõulumeeleolu, siis polnud ma kordagi varem jõulude eel/ajal kuskil välismaal käinud, seda enam tahtsin saada osa suurlinna jõuluhullusest ja kaunistustest. Üheks parimaks viisiks endasse võimalik palju jõulutunnet ahmida on külastada jõuluturge, sellel reisil tegin ma seda poolkogemata lausa neljal korral kui käisin London Eye juures olevat jõuluturul, Leicester Square'il, Govent Gardenis ja Winter Wonderlandil. Kui enamus turud olid minu jaoks Tallinna jõuluturuga suhteliselt samaväärsed, siis Winter Wonderland meenutas talvist suurt lõbustusparki mõnest teismeliste Hollywoodi filmist, kus hubasest jõulutundest oli asi kaugel, ühest küljest väga põnev kogemus, teist küljest oli seal minu jaoks soe jõulutunne pea olematu ja rahavast väga palju, seega veetsime seal väga vähe aega. Kõikidel eelnimetatud turgudel on sissepääs tasuta!

King's Cross
Tõstke käsi kes on Harry Potteri fänn! Mina tõstan lausa kaks kätt ja just nii elevile olin ka Kings Crossi minnes, sest kes ei teaks kuulsat 9 ¾ platvormi. Lisaks sellele on neil seal Harry Potteri pood! Päris 9-dale platvormile ilma vastava rongipiletita piletita muidugi ei pääse, küll on aga tehtud 9 ¾ platvormi eraldi fotosein, kus võimalus lasta endast pilti teha. Kuna meil oli tihe ajakava, siis otsustasin seekord pikka järjekorda vältida ja läksin kohe poodi, poes nägin ka fotoseina näidispilte, üsna koledad olid teised, lisaks sellele tundus mulle, et kõigile anti aega ainult ühe klõpsu tegemiseks. Ausalt öeldes peale esimest elevust olin ka poes veidi pettunud, ülesehitus ja asjad olid vinged, aga nende asjade kvaliteet oli üsna niru, arvestades et tegemist on ikkagi ametliku HP poega, kus on ka vastavad hinnad.

Tegelikult oli mul plaanis üldse Harry Potteri muuseumisse minna, aga tuli välja, et sinna on umbes 2 kuud piletid ette ära ostetud, mida mina muidugi ei teadnud, seega on mul väga hea põhjus, miks ühel ilusal päeval Inglismaale tagasi minna!

Tower
Towerisse mineku plaan tekkis mul alles Londonis olles, kui meie tasuta tuuri giid rõhutas, et võiksime teha asju, mis on Londonile kohased, seega asenduski Madame Tussauds muuseum hoopis Toweri külastusega. Sellistesse kohtadesse soovitan piletid alati internetist ära osta, sest esitaks saab neid niimoodi odavamalt ja teiseks ei pea seisma pikas ootejärjekorras. Toweris saab tutvuda nii kuningliku ajalooga, eriti selles ajastuga kui kuninglik pere veel seal elas, kuid eraldi on välja panud ka kuninglikud juveelid, mille hulgas on ka hilisema aja pärleid, see oli kindlasti üks minu lemmik osa. Samuti on käsitletud kurikuulsat vangla osa. Minu üllatuseks toimusid seal ka tasuta Toweri valvurite ehk Beefeatersite poolt tehtavad umbes tunnised tuurid, jällegi omamoodi kogemus, sest selliseid giide iga päev juba ei kohta! Pilet täiskasvanule maksab internetist ostes umbes 22.7£, kohapeal 25£.
Fun fact: Toweri valvurid peavad enne beefeateriks saamist olema teeninud vähemalt 22 aastat Briti armees. Nende põhielukoht asub Toweri alal, kuhu on eraldatud väikesed majad.

Fish and chips
Ausalt öeldes on mul mõlema Inglismaa reisil puhul suhtelist vähe maitseelamust olnud, küll aga olen mõlemal korral söönud põhikooli inglise keele õpikutest tuttavat kohalikku rämpstoituu- kala koos friikartulitega. Teisel korral tõdesin, et mäletasin seda täpselt sellisena nagu esimesel korral sain- ülirasvane fritüüritud kala, mis justkui polnudki enam kala ja samas rasvased friikartulid, järgmise korra jätan ilmselt vahele. Aga samas jällegi üks selline asi, mille võiks esimesel Londoni reisil ära proovida.
PS! Hea suveniiri kink on inglise must tee, mida müüakse vahvates pakendites!

Baker Street
Oh seda elevust kui olin jõudnud Balker Street'ile ja leidsin üles Sherlock Holmes'i muuseumi, jällegi üks tegelenae, kes on mulle ääretult sümpaatne ja kui te vähegi midagi temast teate, siis soovitan ka teil see külastus ette võtta! Pileteid saab osta kõrval asuvast poest, mis on muideks äärmiselt stiilne ja tõetruu. Muuseum ise on väike ja kitsas, seega tuleb rahvarohkematel aegadel järjekorras seista, sest kõiki korraga sisse ei lasta. Kuna ma ise olen pigem BBC Benedict Cumberbatchi ja Robert Downey juunior sarjade/filmide fänn, siis ilmselt jäi nii mõnigi asi mulle veidi võõraks, aga oh boy see tuttav elutuba BBC sarjast ajas küll külmavärinad peale, nii äge oli! Pilet muuseumisse maksab täiskasvanule 15£.

London Eye
London Eye on jällegi üks Londoni kurikuulsatest vaatamisväärsustest. Tegelikkuses pean tõdema, et sõbranna oli mind juba enne hoiatanud, kuidas sinna panud raha piletite ja aeg järjekorras seismise näol ei ole seda elamust väärt. Ja tal oli õigus.

Pileteid London Eye külastamiseks on erinevaid, kõige odavam on nendest 28£ (internetis 25£) maksev standard pilet, kus tuleb oodata pikemat aega järjekorras, silma järgi pakuksin et umbes tund, oleneb muidugi ilmast, päevast ja kellast. Teine varint on osta pilet hinnaga 38£ (internetis 34£), mille puhul tavakärjekorras seisma ei pea, kuid mis moodustab siiski oma järjekorra, mina otsustasin selle valiku kasuks ja seisin sabas u 20 minutit. Mõlemat varianti on võimalik osta ka internetist, mis teeb pileti ostu odavamaks ning väldib piletisabas ootamist, küll aga ei saa kallimat varianti osta internetist külastusega samal päeval, seega on tegemist küllaltki riskantse ostuga, kuna Londoni ilma ei tea kunagi. Sõit vaaterattal kestis u 20 minutit, inimesi on ühes kapslis parajalt, seega vaadet näeb kenasti. Mina soovitan just eriti talviti minna sellisel ajal, mil päike hakkab loojuma, sest siis näeb nii päevavalguses kui tuledes linna. Süda on rahul, et saan selle kogemuse oma check-listist maha tõmmata, aga olen oma sõbrannaga ühisel arvamusel et hind ja aja kvaliteet ei lähe kokku elamusest saadud emotsioonidega.

Greenwich
Ainuke koht, kuhu ma selles listis tegelikult ei jõudnud, kuid mis minu jaoks kõlab sellise põneva mõttena, kuhu Londoni reisil minna võiks!

Oxford Street
Ja lõpetuseks muidugi Oxford Street koos oma kahe hiigelsuure Primarkiga, kuna muud seal asuvad poed on meil enamasti ka Eestis olemas, siis ilmselgelt tekitasid minus just need kõige rohkem elevust. Siiski tuleb tõdeda, et peale nende poodide külastust, kus mul kulus mõnusalt palju aega ja üllatavalt väike ostuarve, sest ma leidsin pettumust tekitavalt vähe asju, ja kogu tänava ühest otsast teise kõndmist, ei tahtnud ma inimesi tükk aega näha, paraku on see Londoni tänavatel üsna võimatu.

Ja selline oligi minu Londoni reis- vihmane, kärarikas, inimesterohke, aga samas ka mõnusalt tõelise inglisehõnguga!
Cheers ja sooja jõuluaega!